De meest voorkomende batterij is tegenwoordig de natte lithium-ion batterij die een vloeibaar elektrolyt bevat. Deze wordt typisch gebruikt in draagbare elektronica, maar ook voor elektrische wagens of thuisbatterijen om duurzame energie lokaal op te slaan. Deze natte batterijen hebben al een hele evolutie doorgemaakt, maar raken stilaan een plafond. Vaste-stof batterijen nemen daar de fakkel over. Zij garanderen een hogere energiedensiteit (een trip van België naar Zuid-Frankrijk wordt mogelijk zonder laadbeurt), een snellere laadtijd, en een hogere veiligheid dan vloeibare Li-Ion batterijen. Het XL-Lion project onderzoekt deze technologie door gebruik te maken van duaal geleidende kern-schil partikels als electrodes.
Periode
Lithium ion batterijen (LIBs) worden de technologie bij uitstek in tal van toepassingen zoals mobiele elektronica, elektrische/hybride voertuigen en opslag van hernieuwbare energie. Hun veiligheid en energie/vermogensdensiteit laten echter nog ruimte over voor verbetering. Een verbeterde weerstand tegen gevaren zoals thermische oververhitting of brand/explosies zijn de directe verdienste van het aanwenden van een vaste elektrolyt in vastestof LIBs. Er zijn goede vooruitzichten om vaste elektrolyten competitief te maken met de huidige vloeistofgebaseerde types. In het huidige project, wordt gestreefd naar een verbeterde veiligheid, energiedensiteit en vermogen in geavanceerde LIB door gebruik te maken van duaal geleidende kern-schil partikels als electrodes.
