In naam van het Sabatair consortium wordt u hartelijk uitgenodigd voor het Sabatair slotevent op 14 november 2019.

Het slotevent loodst u doorheen de resultaten van dit tweejarig project dat als doel heeft luchttransportoperatoren te ondersteunen bij het vastleggen van geschikte vereisten voor een vellig transport van Lithium batterijen.


Wanneer
-

Waar

Les Ateliers des Tanneurs
Huidevettersstraat 601
1000 Brussel
België

 

De hoeveelheid lithium-ion-batterijen dat per vliegtuig getransporteerd wordt, blijft toenemen. Lithium batterijen zijn echter mogelijks de oorzaak geweest van, of hebben bijgedragen aan, ongecontroleerde branden die recent aanleiding gaven tot het verlies van drie vrachtvliegtuigen tussen 2006 en 2011.

Het Sabatair-project

Het Sabatair-project onderzocht nieuwe en op-maat-gemaakte verpakkingsmogelijkheden en andere operationele maatregelen gericht op het veilig transport van zowel lithium-metaal batterijen en lithium-ion batterijen aan boord van een zowel passagiers- als vrachtvliegtuigen. The efficiëntie van deze oplossingen en maatregelen onderging een validatie door een reeks modelleringsstudies en experimentele tests, die de werkelijke condities van een vlucht simuleren. De testen resulteerden in een risicoanalyse en maakten het mogelijk tools te ontwikkelen voor vluchttransportoperatoren.

Alle resultaten, verpakkingsmogelijkheden en tools ontwikkeld tijdens het project worden nu officieel voorgesteld tijdens het finale slotevent.

Programma

  • ​09:30 – 10:00: Registratie & welkomstkoffie
  • 10:00 – 10:10: Welkomstwoord door Robert Missen, Head of unit, Research and Innovation DG MOVE
  • 10:10 - 11:10: 
    • Status of transport of Lithium batteries by air - door Enzo Canari, Cabin Safety and Fire Protection specialist in the EASA Certification Directorate
    • Sabatair project introduction - door Khiem Trad ​(on behalf of the Sabatair consortium), Project manager Energy Storage at EnergyVille/VITO
  • 11:10 – 11:30: Koffiepauze
  • 11:30 - 12:30:  ​
    • New packaging performance standard for safe transport of Lithium batteries by air - door Claude Chanson, Corporate General Manager at RECHARGE Batteries
    • Contribution of the Sabatair project to the SAE G27 working group - door Steven Burns (on behalf of the Sabatair consortium), Commercial director at Impact Solutions
    • Lithium Batteries: Blessing and Curse - door Stefan Sauerbier, DHL Senior Director at Global/Regional Restricted Commodity Group
  • 12:30 – 14:00: Netwerklunch
  • 14:00 – 15:20: 
    • Aircraft Operator (UPS) Lithium Battery Transport Risk Mitigations - door Alex McCulloch, UPS International Dangerous Goods Manager
    • Multi-layer approach developed during the Sabatair project - door Niles Fleischer (on behalf of the Sabatair consortium), CEO and Co-founder of ALGOLION 
    • Cargo-C Battery fire test results - door André Freiling (on behalf of the Sabatair consortium), Expert Fire Protection and Detection at Airbus Operations GmbH
    • Packaging issues and testing requirements - door Tharindu Senanayaka, Business Unit Manager at Cargo Amsafe Bridport.
  • 15:20 – 15:45: Koffiepauze
  • 15:45 – 16:25: 
    • Risk assessments on aircraft level & safe transport of lithium batteries - door Andreas Vahl, Managing director at SAREL Consult GmbH
    • Risk assessment guideline to the safe transport of lithium batteries by air - door Mats O. Bäckström (on behalf of the Sabatair consortium), Certified Dangerous Goods Professional, CEO/Co-founder DG Safety Group
  • 16:25 – 17:00: Paneldiscussie
    • Panel members: Enzo Canari (EASA), Alex McCulloch (UPS), Claude Chanson (RECHAGE), André Freiling (Airbus)
  • 17:00 – 18:00: Netwerkcocktail

Praktische Details

Wanneer?
14 november 2019
9:00-18:00

Waar?
Les Ateliers des Tanneurs
Huidevettersstraat 601
Brussel
Meeting room: Halle Vitrée

Prijs
Dit evenement is gratis, maar registratie is verplicht.
Annuleringsvoorwaarden: Kan u niet deelnemen aan het evenement? Een collega of vervanger is altijd welkom om deel te nemen in uw plaats. Kan u niet deelnemen en geen vervanger vinden? Informeer de organisatie dan minstens 7 dagen voor het evenement. We hopen dat u begrijpt dat zonder melding, een no-show fee van 50 euro zal aangerekend worden. Bedankt voor het begrip.